marți, 21 ianuarie 2014

Cum ne pragatim pentru o vacanta cu bicicleta sau tura cicloturistica

   

  Cicloturismul este o latura a ciclismului mai putin cunoscuta si practicata la noi. Dar asta nu inseamna ca nu avem amatori de asa ceva in Romania.Multi dintre cei care pedaleaza , de ceva vreme pe sosele din jurul orasului sau paduri cu drumuri pietruite tind mai devreme sau mai tarziu sa plece in "aventura vietii lor" intr-o tura cicloturistica pe meleagurile noastre sau poate chiar dincolo de granita.Avem o bicicleta de ceva vreme cu care ammers cateva sute de kilometrii in ture de-o zi sau doua, vrem sa trecem la urmatorul nivel si sa iesim in concediile noastre in ture de mai multe zile cu bicicleta.O pregatire foarte buna si amanuntita a unei ture cicloturistice ne va scuti de multe neplaceri

   Pentru inceput sa detaliem cateva aspecte ale unei ture simple, de o zi, de cativa zeci de km.Atat pentru turele de off-road cat si pentru cele de sosea avem nevoie de un minim de piese, scule si consumabile as spune eu. Pe parcursul acestui articol am sa detaliez cele necesare unei ture in functie de durata acesteia.


Tura de o zi , distanta max.100-120km.


   Am precizat in subtitlul de mai sus o distanta, de ce doar 100km? ar intreba unii dintre noi, ciclistii, nu stiu cati dintre dvs stiti ca pentru a avea o tura comfortabila, sa putem sa ne bucuram de privelistea din jurul nostru, de obiective turistice sau doar sa ne relaxam la sfarsit de saptamana,trebuie sa pedalam cu masura, unii dintre cei mai experimentati au stabilit un optim al numarului de kilometrii parcursi in decursul unei zile lumina, bineinteles putem pedala si noaptea dar este mai riscant, vizibilitate redusa etc. Optimul de km , din ceea ce m-am documentat si din recomandarile unor cicloturisti mai experimentati este de 85km/zi lumina, cei care sunt mai antrenati pot creste acest numar de km. Dar printr-un calcul simplu: sa spunem, dist.120 km , teren plat, drum-sosea, cu o viteza medie de 20km/h se parcurg in 6h, mai adaugam 1h vizita punctelor turistice + 1h pauza cumulata, avem un total de 8h , pot spune ca dupa 6h de stat in saua bicicletei si "plimbatul" printre frumusetile locurilor, o persoana normala este destul de obosita, iar drumul nu este mereu plat.
   In materie de echipament majoritatea cicloturistilor incep cu cele necesare bunei functionari a bicicletei, pentru tura de o zi ne este suficient o geanta de ghidon sau o mica borseta cu fixare pe cadru sau sub sa, aceasta poate stoca tot ce avem nevoie pentru o zi. In aceasta incap cu usurinta o trusa de scule,un Multitool ar fi ideal cu imbusurile dimensionate pentru bicicleta noastra, 2-3 chei fixe necesare desfacerii rotilor (daca nu avem QR-uri) , o camera pe masura rotilor noastre si un set de petice+adeziv, o mica trusa de prim ajutor care sa contina un dezinfectat si ceva plasturi. In privinta hainelor intr-o zi de vara este simplu, pentru anotimpul rece am vazut intr-un articol anterior cum ne echipam dar indiferent de anotimp nu ar trebui sa lipseasca din aceasta gentuta o mica pelerina de ploaie. Putem folosi incalzitoare pentru brate si picioare, acestea se pot indeparta usor atunci cand vremea se incalzeste la amiaza si se pot strange intr-unul din buzunarele tricoului, tot in aceste buzunare putem cara cu noi 2-3 batoane proteice, ca sa ne tina de foame pe durata zilei. Bidonul de apa si o mica pompa telescopica se pot monta pe cadrul bicicletei.










Tura de weekend .

   Pentru o tura de weekend sau doua zile de pedalat avem nevoie de ceva mai mult decat o simpla geanta de ghidon, acum vorbim despre o distanta de 240 - 300 km cu o noapte sub cerul liber , la cort sau pentru cei mai comozi dintre noi, la o mica pensiune.
   Intr-o tura medie avem nevoie de un portbagaj potrivit bicicletei noastre,care sa sutina o greutate medie de 25kg, ca sa fim siguri ca acesta se va potrivi cadrului bicicletei noastre va sfatuiesc sa faceti o vizita magazinului impreuna cu bicicleta dvs. astfel puteti verifica compatibilitatea portbagajului. Pe portbagaj vom monta un set de genti, numite coburi, cu capacitate de 25-30l, acestea pot fi construite dintr-o singura piesa compusa din doua compartimente, unite intre ele de sistemul de prindere pe portbagaj sau in cazul celor cu trei compartimente de un compartiment suprapus celor doua laterale.



   Aceste genti pot fi formate si din cate un singur compartiment mare plus doua sau trei compartimente mai mici, fiecare cu sistem de prindere pe lateralele portbagajului , facilitandu-ne montarea sau demontarea lor de pe bicicleta.


   Acest spatiu suplimentar ne ofera posibilitatea sa depozitam pana la 25kg, un sac de dormit, un cort, cateva haine de schimb (tricou, pantaloni , papuci) cat si cateva alimente conservate sau ambalate, care sa reziste in cazul deplasarii pe drumuri fara acces la unitati alimentare sau magazine. In cazul in care nu plecam singuri putem reduce echipamentul transportat la un singur cort(in care pot sta pana la 3 persoane) fiecare poate transporta o parte din sculele necesare, nu este cazul sa transportam 3-4 seturi de imbusuri sau chei daca toti folosim aceleasi scule ca si dimensiuni, la fel este valabil si pentru pompa de umflat roti , una singura este suficienta. Este recomandat sa ne impartim echipamentul transportat , pe care il putem folosi toti, astfel reducem greutatea transportata.Cand plecam intr-o tura de doua zile este recomandat sa ne calculam cantitatea de hrana pe care o consumam, sa luam strictul necesar si sa evitam obiectele inutile, acestea nu vor face decat sa mareasca greutatea suportata de genti si portbagaj si va mari efortul depus. O cantitate de 5l de apa este suficienta intr-o zi normala pe distante mai lungi atunci cand suntem in afara oraselor sau distanta dintre acestea este mai mare, cand ne deplasam prin localitati ne putem realimenta de la un localnic sau un magazin iar la hrana putem renunta daca mancam la un restaurant.

   Tura de o saptamana sau mai mult.

   In cazul in care plecam intr-o vacanta pe bicicleta necesitatile se modifica, cantitatea de hrana, haine si echipamentul transportat se mareste. Acel set de coburi despre care am mentionat mai sus nu ne va mai fi de ajuns iar pe langa acel portbagaj montat pe cadru vom mai monta unul suplimentar pe furca bicicletei, cu o constructie speciala si mai multe genti pe cadru sau ghidon, in ultima vreme tot mai multi cicloturisti folosesc un extrawheel sau o mica remorca cu o roata.Pentru inceput cum dotam bicicleta ca sa putem transporta cu noi tot ceea ce avem nevoie.
   Pe portbagajul bicicletei vom monta un set de coburi de 25l cu trei compartimente sau o geanta de tip reartrunk(imaginea de mai jos) cu un volum mai mare plus cele doua genti separabile montate pe lateralele acestuia despre care vorbeam mai sus.
   In fata, pe furca bicicletei se poate monta un set mai mic de genti, cu centrul de greutate mai jos pentru mai multa stabilitate iar pe ghidon se poate folosi geanta de ghidon unde putem stoca un telefon, trusa de prim ajutor,camera foto si o harta. 
   Acest mod de echipare si dotare a bicicletei ne va ajuta sa transportam cu noi tot ceea ce avem nevoie, putem lua cu noi un numar mai mare de haine de schimb pe care sa le ambalam dupa folosire in pungi individuale separat de cele curate, le putem spala atunci cand dormim o noapte la o pensiune, se stie ca echipamentul adecvat de ciclism are calitatea de a se usca rapid si acest lucru ne favorizeaza in privinta greutatii, hrana o putem procura si din magazine, mai jos am compus o lista cu marea parte a celor neceasare:

cort de 2 persoane (doar un Ex. incap 2 cicloturisti si se transporta un singur cort)
sac de dormit
haine de schimb
incaltari comode (ptr atunci cand nu esti in sa)
trusa medicala
camere de schimb
set de petice
set de chei
o anvelopa pliabila(este usor de depozitat dar sa corespunda dimensiunii rotilor)
o pelerina de ploaie
un windstopper(ajuta in zonele montane)
un ibric mic+o farfurie(o mancare calda este mereu mai buna)
o camera foto(ptr amintiri)
un dispozitiv GPS
harti 
un briceag
chibrit sau bricheta
ochelari
lanterna
telefon + incarcator solar(nu exista priza in padure)
mancare deshidratata+conserve (fructe, seminte, mezeluri uscate) rezista mai bine vara
o bluza groasa(ptr nopti mai reci)
un prosop mediu
ac si ata
banda adeziva(se poate folosi aproape la orice)
manusi cu sau fara degete(ajuta pe bicicleta)
bani(ptr piese sau distractie :D)
sistem de inchidere bicicleta(se poate renunta la el daca are cine sa pazeasca "calutii" echipati)
mai sunt multe de adaugat, in functie de necesitatile fiecaruia. 

   Am enumerat mai sus o mica lista , spun eu, revenind la bicicleta , este mai recomandat, pentru drumurile din tara noastra draga, Romania, sa folositi un MTB de crosscountry hardtail care poate fi echipat cu anvelope de 1.90 cu profil redus, portbagaj spate si chiar si pe furca cu suspensie fata, se mai pot monta gentute pe cadru, sub sa sau intre tuburile cadrului, nu este recomandat transportul unui rucsac in spate, creeaza disconfort si poate genera dureri ale umerilor si coloanei. Pentru cei care doresc putina adrenalina pe crestele muntilor , recomand folosirea remorcutelor cu o roata sau a Extrawheel-urilor, acestea se pot desprinde de bicicleta si pot fi lasate in tabara sau pensiune, preturile acestora sunt mai ridicate dar sunt mai practice.Evitati bicicletele full-suspension, montarea coburilor spate este mai dificila sau nu se pot monta deloc datorita imposibilitatii montarii unui portbagaj, o bicicleta FS se poate folosi cu o remorca cu o roata. La un hardtail se poate monta o tija de sa cu amortizor si o sa mai comfortabila dar tineti cont ca o sa foarte lata nu inseamna intotdeauna mai mult confort.







  In ultima parte a acestui articol va urez cat mai multi km parcursi cu bicicleta prin tara noastra si prin lume, echipati adecvat pentru siguranta voastra, nu uitati de lumini de pozitionare, elemente reflectorizante si cel mai important CASCA de protectie.Astept pareri si eventuale completari in comentariile voastre. Succes!






Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu